Mediacje
Czym jest mediacja?
Mediacja w prawie:
Od niedawna, w Polsce od lat 90-tych, mediacja wprowadzana jest do porządku prawnego. Jako instytucja postępowania cywilnego weszła w życie w 2005 r. Ideą, która przyświeca tym regulacjom prawnym jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego, to jest takiego, które nie potrzebuje władczych rozstrzygnięć (poza koniecznym minimum).
Ugoda zawarta przed mediatorem po zatwierdzeniu przez sąd ma tą samą skuteczność, co ugoda sądowa.
Rodzaje mediacji:
1) w sprawach cywilnych, w tym gospodarczych, ze stosunków pracy,
2) w sprawach karnych,
3) w sprawach administracyjnych,
4) w sporach zbiorowych,
5) w sprawach rodzinnych,
6) w sprawach nieletnich.
ZASADNICZE ZALETY MEDIACJI:
Poufność postępowania
Oszczędność kosztów
Brak zbędnego formalizmu
Szybkość zakończenia konfliktu
Elastyczność w wyznaczaniu miejsca i terminu
Brak koncentracji na wygranej
Zindywidualizowany kontakt stron
Trwałość uzgodnień mediacyjnych
Czy każda sprawa gospodarcza nadaje się do mediacji?
Tak. Niemalże każda sprawa gospodarcza nadaje się do mediacji.
Najczęściej spotykane zastrzeżenia przedsiębiorców, które rozważają przystąpienie do mediacji:
1) „już próbowaliśmy rozmawiać, nic to nie dało”
2) „szkoda czasu, to nierzetelna firma”,
3) „ma mi zapłacić, nie pozwolę mu się wykręcić”
MEDIACJA JEST DLA KAŻDEGO. PONIŻEJ PRZYKŁADY
1. Duża korporacja – mały przedsiębiorca.
W tym układzie bardzo często występuje faktyczna nierównowaga, np. ekonomiczna i prawna. W toku mediacji równość stron wyrażona w prawie cywilnym jest w pełni realizowana.
2. Firmy dysponujące finansami publicznymi – wykonawcy (np. konflikty wynikające z realizacji umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego).
3. Średni przedsiębiorca – mikroprzedsiębiorca.
4. Mikroprzediębiorca – mikroprzedsiębiorca.
5. Przedsiębiorca – osoba fizyczna zamawiająca usługę (np. położenie parkietu, montaż okien).
ZASADY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
1) dobrowolność uczestnictwa w mediacji
2) neutralność mediatora
3) bezstronność mediatora
4) poufność przebiegu mediacji
5) akceptowalność mediatora przez strony
6) równość stron
7) odformalizowany przebieg mediacji
Podjęcie rozmów celem rozwiązania sporu wymaga zarówno odwagi, poczucia odpowiedzialności, jak i wglądu we własne potrzeby, a także gotowości do szerszego spojrzenia niż tylko przez pryzmat własnych wąsko pojętych interesów.
Poddanie sprawy pod osąd innej osoby jest swego rodzaju konformizmem. Rozstrzygnięcie pozwala „umyć ręce” – „to przecież nie ja, to sąd”, mieć poczucie zwycięstwa lub wręcz przeciwnie „pławić się” w poczuciu krzywdy w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia.
Przebieg mediacji
Jaka jest rola mediatora:
Pomaga stronom znaleźć rozwiązanie konfliktu poprzez moderowanie przebiegu mediacji (wykorzystuje różne metody komunikacyjne, m.in.: ustala reguły mediacji, pomaga stronom wzajemnie zrozumieć przyjęte stanowiska, pomaga stronom zrozumieć emocje towarzyszące konfliktowi).
Zadania stron konfliktu podczas mediacji:
CO ESKALUJE SPÓR:
Nawykowe reakcje na konflikt:
- ignorowanie
- odwlekanie
- deprecjonowanie
- walka
- reorientacja
- unikanie/odseparowanie
- arbitraż
- kompromis