M22v2

Aspekty prawne mediacji

 „Aspekty prawne mediacji oraz program wdrażania mediacji szkolnych i rówieśniczych do szkół” 

Oferta szkolenia dla dyrektorów, pedagogów, psychologów szkół podstawowych i średnich

Agresja i przemoc są w szkole poważnym problemem, natomiast nie ma jednego zgodnego stanowiska co do sposobów radzenia sobie z nią. Aby zmienić zachowanie ucznia, potrzeba odpowiednich metod utrzymania dyscypliny.

Wdrożenie mediacji rówieśniczych do szkół pomaga rozwijać takie umiejętności, jak: komunikacja, negocjowanie, kreatywne myślenie, analizowanie problemu, co przyczyni się do wzrostu społeczności szkolnej, obniżenia poczucia izolacji i nietolerancji. Rozwiązywanie konfliktów jest niezbędne do tworzenia bezpiecznego środowiska. Czynniki, które odnoszą się do szkolnego klimatu i kultury szkoły to szacunek, zaufanie, spójność, moralność i społeczny wzrost. Polubowne rozwiązywanie konfliktów nie jest tylko sposobem, ale przede wszystkim stylem życia. Wszechobecna mediacja może pomagać w tworzeniu świata, w którym jest więcej pokoju i dobra.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznej i pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. l59l), mediacja stanowi ważne i skuteczne narzędzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z uczniami. Zawarte w procedurze mediacji porozumienia mogą zakończyć spór, bez potrzeby sięgania do innych prawnych środków interwencji, w szczególności drogi sądowej.

Ponadto zgodnie z art.  4 pkt 4. ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich  (Dz.U. z 2022 r. poz. l700) „W przypadku gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor tej szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego, zastosować, jeżeli jest to wystarczające, środek oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, przeproszenia pokrzywdzonego, przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły (…). Powyższe przepisy dają szkole szerokie uprawnienia do wprowadzania i stosowania polubownych metod rozwiązywania powstałych konfliktów, bez udziału podmiotów zewnętrznych i jednocześnie do edukowania w tym zakresie.

 

Adresaci szkolenia:

– dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie szkół podstawowych i średnich

– osoby zainteresowane pozyskaniem wiedzy w zakresie metod rozwiązywania sporów oraz o programie wdrażania mediacji szkolnych i rówieśniczych do szkół

 

Cel szkolenia:

– pozyskanie wiedzy w zakresie psychologii konfliktów i metod ich rozwiązywania oraz zdobycie wiedzy o mediacjach rówieśniczych, szkolnych i oświatowych

– zdobycie podstawowych informacji na temat istoty i wagi mediacji we współczesnym świecie

 

Termin: do uzgodnienia 

 Czas trwania: 2 godziny (120 min.)

Miejsce szkolenia: w siedzibie zamawiającego

Cena: 800,00 zł

 

Prowadzące:

 Anna Karwowska: mediator, pedagog, edukator mediacji szkolnych i rówieśniczych, instruktor treningu mentalnego

tel. 609 156 984

e-mail: mediacje.karwowska@op.pl

 

Jolanta Koczorowska: mediator, prawnik, edukator mediacji szkolnych i rówieśniczych, instruktor treningu mentalnego

tel. 605 240 101

e-mail: koczorowska.mediator@gmail.com

 

Font Resize
Zmień kontrast