Jak sobie radzić z konfliktem w przedsiębiorstwie?

Czasem trudno jest prowadzić  działalność gospodarczą w przypadku narastających konfliktów między  zespołami i wśród pracowników.

Udział w przetargach, zawieranie korzystnych dla firmy kontraktów, negocjacje biznesowe – to codzienność pracodawców i zarządów spółek. Terminy realizacji podpisanych zobowiązań są istotne i często stresujące dla szefów ale również dla pracowników, wobec których stawia się coraz wyższe  wymagania i cele do osiągnięcia.

W każdym przedsiębiorstwie  pracodawcy i strona społeczna  (pracownicy, związki zawodowe) są zdani na siebie  i muszą koegzystować. Tempo pracy, brak komunikacji, brak wzajemnego zrozumienia – to wszystko  rodzi konflikty i frustrację. Atmosfera w pracy gęstnieje i robi się nie do zniesienia. Nieporozumienia, kłótnie, stawianie kolejnych warunków płacowych , zmiany warunków pracy mogą skutkować  ostatecznie sporem zbiorowym.

Co dalej? Jak wybrnąć z tak trudnej sytuacji?

Do toczącego się w przedsiębiorstwie sporu zbiorowego może być włączony mediator.  Strony sporu mogą się zwrócić do resortu rodziny i pracy z wnioskiem o wyznaczenie mediatora.

Wskazany mediator  nie rozstrzygnie sporu zbiorowego, lecz udzieli stronom konfliktu pomocy i wsparcia w dążeniu do zawarciu porozumienia. Mediator ustali kwestie sporne i ich przyczyny, stanowiska stron, ich potrzeby i oczekiwania. Mediator może  również wystąpić o wykonanie potrzebnych ekspertyz, a także ostatecznie zaproponować treść porozumienia. Zgodnie z przepisami spór zbiorowy może  dotyczyć warunków pracy, płacy lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych. Nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu zbiorowego w celu poparcia indywidualnych żądań pracowniczych. Stronami sporu zbiorowego są: pracownicy – reprezentowani przez związki zawodowe oraz pracodawca lub pracodawcy, którzy mogą być reprezentowani przez właściwe organizacje pracodawców. Zgodnie z  ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych postępowanie mediacyjne jest obligatoryjne i  prowadzone jest  po impasie rokowań i sporządzeniu protokołu rozbieżności. Sporządzenie protokołu rozbieżności stanowi formalną podstawę przejścia do etapu mediacji. Mediacja jest  procedurą, która poprzedza akcję strajkową w przypadku impasu i braku porozumienia.

Jako mediator w sporach zbiorowych cieszę się gdy strony są gotowe do rozmów i  do wypracowania zapisów porozumienia przy moim udziale. Podczas pierwszych godzin mediacji nie jest to łatwy proces. Każda ze stron ma swoje ważne racje, pretensje, oczekiwania, żądania.

Jak je pogodzić? Nie jest łatwo ale to właśnie jest rolą mediatora tak poprowadzić spotkania aby strony konfliktu rozmawiały ze sobą konstruktywnie.

Obecnie  prowadzę  dwa postępowania mediacyjne w  sporach zbiorowych i w tym artykule chciałabym podzielić się swoimi refleksjami. Jedną z mediacji prowadzę już kolejny miesiąc. Wymaga ona wiele cierpliwości dla obu stron sporu. Zdarzają się przy stole mediacyjnym  groźby  strony związkowej  przystąpienia do strajku.

Kierownictwo też ma swoje ważne racje i jest nieustępliwe. Trzeba zapanować nad tak silnymi emocjami. Jednakże w kwietniu tego roku zostało zawarte częściowe porozumienie mimo dużych rozbieżności i różnych oczekiwań każdej ze stron. Następnie już, już opracowaliśmy wstępnie zapisy porozumienia kończącego spór zbiorowy gdy pracodawca podniósł „poprzeczkę” dla strony społecznej zmieniając treść wypracowanego wspólnie porozumienia i w związku z tym nadal jesteśmy w mediacji. 

https://www.istockphoto.com/pl/wektor/rozwi%C4%85zywanie-konflikt%C3%B3w-organizacji-koncepcja-rozwi%C4%85zania-biznesowego-ilustracja-gm1175398616-327284432

 

 

Spór zbiorowy trwa. Tak niestety bywa. Mam nadzieję, że podczas kolejnych spotkań uda się ponownie wypracować porozumienie pozwalające stronom sporu zachować dobre relacje w miejscu pracy.

 

 

 

 

 

Doświadczenie z drugiej mediacji dotyczy dużego przedsiębiorstwa, zatrudniającego kilka tysięcy osób. Początek nie był łatwy ale obie strony były skłonne do wzajemnych ustępstw. Oczekiwania strony społecznej wynikały ze słabej komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa co w konsekwencji rodziło  nieporozumienia, niezrozumienie wprowadzanych przez pracodawcę zmian, które doprowadziły do zerwania rokowań w spornych kwestiach, sporządzenia protokołu rozbieżności i przejścia do etapu mediacji.

Jednakże dzięki zaangażowaniu obu stron sporu podczas rozmów przy stole mediacyjnym, poprawie skuteczności  komunikacji w przedsiębiorstwie w związku z wprowadzanymi zmianami, pracodawca i związki zawodowe doszły do konsensusu.

fot. EL/WCAM

 

 

W  mojej obecności zostało zawarte porozumienie kończące spór zbiorowy a strony były usatysfakcjonowane zarówno z zapisów jak i wzajemnego zrozumienia.

 

Dzień zawarcia porozumienia w sporze zbiorowym daje mediatorowi ogromną satysfakcję z wykonywanej pracy.

 

Marzena Bilińska-Fiałkowska, mediator

 

rys. 1 źródło: https://www.istockphoto.com/pl/wektor/rozwi%C4%85zywanie-konflikt%C3%B3w-organizacji-koncepcja-rozwi%C4%85zania-biznesowego-ilustracja-gm1175398616-327284432

Sylwetki mediatorów: Anna Warlich

Anna Warlich – mediator z kilkunastoletnim stażem, z wykształcenia ekonomista i psycholog biznesu.

Pomaga w rozwiązaniu około 100 mediacji gospodarczych i pracowniczych rocznie. Prowadzi Kancelarię Mediacyjną Strefa Dialogu. W latach 2016 – 2023 pełniła funkcję Prezesa Zarządu Polskiego Centrum Mediacji oddział w Poznaniu, wcześniej przez 3 lata była Członkiem Zarządu tej organizacji.

Dziś współpracuje zarówno z Polskim Centrum Mediacji, jak i Wielkopolskim Centrum Arbitrażu i Mediacji. Certyfikowany mediator z listy stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Z wykształcenia ekonomista i psycholog biznesu. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu skutecznej komunikacji w różnych organizacjach. Jest trenerem biznesu oraz wykładowcą na uczelniach wyższych.

Prowadzi warsztaty z zakresu rozwiązywania konfliktów dostosowane do różnych grup odbiorców oraz staże dla początkujących mediatorów.

Autorka wielu publikacji z zakresu mediacji, budowania wizerunku i innych obszarów biznesu w prasie branżowej. Pomysłodawca i organizator trzech edycji konferencji z cyklu „Jak budować mosty współpracy?”

Była mediatorem w ogólnopolskim projekcie budowania dialogu społecznego, dotyczącym wydobycia gazu łupkowego w Polsce. Pełniła rolę mentora z zakresu HR w ogólnopolskim projekcie kierowanym do przyszłych pracowników. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy mediacyjnej, które utwierdza ją w przekonaniu, że każdy konflikt można rozwiązać z korzyścią dla stron.

Warunek jest tylko jeden – Strony nie muszą wiedzieć jak, ale muszą chcieć go rozwiązać.

KONTAKT

Font Resize
Zmień kontrast